Güncel Makalelerimiz

İhtiyari Trafik Sigortası

Zorunlu trafik sigortası ile saÄŸlanan sigorta teminatı, poliçede yazılı olan teminat kadarıyla sınırlıdır. Her yıl belirlenen teminat limitleri bazı kazalarda üçüncü kiÅŸilerin uÄŸradığı zararları karşılamaya yetmemektedir. Bu durumlarda motorlu araç sahipleri ek sigorta güvencesi saÄŸlayan bir sorumluluk sigortası yolu olarak genelde kasko sigortası (ek teminat olarak) ile birlikte yapmaktadır.
Ä°htiyari mali sorumluluk sigortası genel ÅŸartlarının 1. Maddesine göre “Sigortacı, iÅŸbu poliçede gösterilen aracın kullanılmasından doÄŸan ve karayolları Trafik Kanununa ve Umumi Hükümlere göre aracın iÅŸletenine terettüp eden hukuki sorumluluÄŸu ve poliçe teminat kapsamında olmak ÅŸartıyla Zorunlu mali Sorumluluk Sigortası hadlerinin üzerinde kalan kısmını, poliçede yazılı hadlere kadar temin eder.” Ä°htiyari trafik sigortası, zorunlu trafik sigortasının karşılamadığı manevi tazminat taleplerini de ek teminat almak kaydıyla karşılamaktadır. Zorunlu trafik sigortası bakımından kabul edilen teminat dışı hallerin hepsi (ek sözleÅŸme ile teminata dahil edilebilecek manevi tazminat talepleri dışında) ihtiyari trafik sigortası bakımından da geçerlidir. Dolayısıyla zorunlu trafik sigortası kapsamına girmeyen zararların ihtiyari trafik sigortası ile karşılanması da mümkün olmayacaktır. 
“Dava teselsül hükümlerine göre açılmış ise de, Ä°MSS’nin sorumluluÄŸu ZMSS’den sonra baÅŸladığından ve ZMSS limitinin aşılıp aşılmadığı da tarafların kusur oranlarına göre tespit edilebileceÄŸinden uzman bilirkiÅŸi heyetinden kusur konusunda ayrıntılı ve gerekçeli rapor almadan eksik inceleme ile yazılı ÅŸekilde karar verilmesi doÄŸru görülmemiÅŸtir.” (Y.17.HD. 28.06.2010 E.2010/4771, K.2010/5965)
“Davalı Ahmet’e ait araç, davalı A. Sigorta Åžirketine 04.09.2023-04.09.2024 tarihleri arasında birleÅŸik (Ä°MMS ve Kasko) sigorta poliçesi ile sigortalıdır. Motorlu Kara Taşıt Araçları ihtiyari mali sorumluluk sigortası genel ÅŸartlarının, <sigorta teminatının kapsamı> baÅŸlığını taşıyan 1. Maddesine göre, sigortacı aracın iÅŸletenine yükletilebilecek hukuki sorumluluÄŸu poliçe teminatı kapsamında olmak ÅŸartıyla zorunlu mali sorumluluk sigortası haddi üstünde kalan kısmını poliçede yazılı azami miktara kadar temin eder. Ä°MMS gerçek zarar ile sorumludur.  Kapsamı ise hazine müsteÅŸarlığınca hazırlanan <Sigorta Genel Åžartlarında> düzenlenmiÅŸtir. Ä°MMS baÅŸlangıç noktası ZMMS limitinin bitiÅŸ noktası olmakla somut olayda, hükmedilen hasar tazminatı olan 2.114,39 YTL’den, zorunlu mali mesuliyet sigorta poliçesi limiti olan 2.000YTL’nin mahsubundan sonra geriye kalan 114,39 YTL den davalı A.Sigorta Åžirketinin sorumluluÄŸuna karar vermek gerekirken hasar tazminatının tamamından sorumlu tutulması doÄŸru görülmemiÅŸtir.” (Y. 17.HD. 02.02.2009, E.2008/2710 K.2009/380)
Ä°htiyari trafik sigortacısının sorumluluÄŸu ise, zorunlu trafik sigortasından yapılan ödemenin yeterli olmadığı hallerde ortaya çıkar:
“Motorlu Kara Taşıt Araçları Ä°htiyari Mali Mesuliyet Sigortası Genel Åžartlarında açıklandığı üzere, aracın kullanılmasından doÄŸan ve genel hükümler dahilinde araç sahibine düÅŸen hukuki sorumluluÄŸun mecburi mali mesuliyet sigortası dışında üstünde kalan kısmını poliçede yazılı azami miktara kadar sigorta etmiÅŸtir. Bu durumda mahkemece, davacıların destekten yoksun kalma zararları hesaplattırılarak varsa dava dışı Zorunlu Trafik Sigortacısına ait poliçe limitini aÅŸan kısımdan davalı sigorta ÅŸirketinin sorumlu tutulması gerekirken, bu hususun gözetilmemesi doÄŸru görülmemiÅŸtir.” (Y.11.HD. 21.09.2004, E.2004/8022, K.2004/8681)

                                                                                                                                                                                                                                                                               Av.Ahsen KARA